Doorgaan naar hoofdcontent

Puinruimen

Ik wil nog veel vertellen over mijn herstel, heb halve posts klaarliggen en nog genoeg ideeën in mijn hoofd voor nieuwe. Maar het komt er maar niet van. Hoe dat komt? Ik heb ineens zoveel energie, zoveel meer dan een paar maanden geleden, zoveel meer dat het me lukt om op zolder urenlang oude dozen uit te pluizen en spullen te sorteren. Wat mag er weg, wat kan er naar anderen of naar de kringloop? 

Het is een trip down memory lane; ik vind mijn kinderboeken terug, eerste singletjes, oude schoolagenda's, spelletjes, kleding, foto-albums, boeken en boeken en nog meer boeken. Hein blijkt dozen vol te hebben met tijdschriften over Oasis, met zelfgeschreven liedjes, stukken tekst en essays. Hij heeft ook een verzameling mariabeeldjes en jezusbeeldjes, van kitch met knipperlichtjes tot antiek.   

Onze grote zolder hadden we tot nu toe alleen gebruikt als opslagruimte. We wisten dat er achter een muurtje een vreemd, klein kruipgat zat waar je doorheen kan richting de zolderruimte boven het trappenhuis van onze flat, maar we waren er nog nooit daadwerkelijk doorheen gegaan. Nu begon het toch te knagen en won onze nieuwsgierigheid het van onze gemakzucht. Hein ging er als eerste doorheen, ik volgde. En wat blijkt? Er ligt een volledige kamer achter, zonder raam maar met stahoogte en elektriciteit. Er hangt nog een heel oud, verroest lampje en er ligt een oude paneeldeur. Een geheime kamer! Wat een verrassing. Wie weet kunnen we die ooit nog pimpen, als we iets kunnen regelen met de woningbouwvereniging.

Hoe dan ook zijn we nog wel even zoet met het grote puinruimen in huis, maar ik zal ook doorgaan met posten over het herstel. Over de laatste weken kan ik dus zeggen dat ik meer energie heb. Verder heb ik  mijn schema van twee sociale activiteiten per week goed vol kunnen houden. Ik hoefde er nadien nauwelijks van te herstellen, voelde hooguit een paar uur lichte vermoeidheid en hoofdpijn. Zelfs van ons bezoek aan Heins ouders hoefde ik niet lang bij te komen, ook al zat daar een autorit bij van heen en terug een half uur rijden, plus op de terugweg een lange file. Met deze goede resultaten zal ik vanaf volgende week proberen of drie sociale activiteiten in de week ook lukt. 

Vorige week werd ik door een mede Cognitive FX-ganger gebeld, met haar ging het goed. Ze vertelde me dat ze vakanties met vrienden had ingepland en was begonnen met vrijwilligerswerk. Het was tekenend dat we in staat waren om drie kwartier met elkaar te bellen zonder dat we dat van te voren hadden hoeven in te plannen, dat het gewoon tussen de bedrijven door kon. Qua sociale activiteiten bleken we hetzelfde weekschema gemaakt te hebben van twee keer in de week een uur. In vergelijking met voor het ongeluk zijn we er alletwee nog lang niet, maar ons leven krijgt wel weer vorm en alle kleine stapjes extra, het weer in staat zijn om de zolder op te ruimen bijvoorbeeld, maken het leven zoveel leuker en makkelijker. 

Vroeger, voor het ongeluk, ging ik op zondagmiddag vaak naar het café, gewoon om een biertje te drinken, bandjes te kijken of een spelletje te spelen. Ik ben laatst weer gegaan. Er werd gekletst en gelachen, de cafékat draalde om ons heen, buiten liepen voetgangers voorbij en kletste de regen tegen de ramen. Ik sloeg het allemaal gade, de geluiden en de bewegingen, en alles ging goed. Ik raakte niet vermoeid van het geluid en het kwam niet te hard binnen. Ik kon mezelf erin onderdompelen zoals ik vroeger deed. Een uurtje, en toen weer naar huis. Thuis had ik nergens last van. De volgende keer blijf ik langer.


Zingende Hein, altijd in voor een dolletje. Het is stoffig boven dus we lopen alletwee met een mondkapje.
Poort naar de geheime kamer.
Tadaa! Geheime kamer.
En de andere kant van de geheime kamer.

Spoken.






Reacties

  1. Meer ruimte in je hoofd lijkt het, het stroomt in jouw bovenkamer. En nu ontdek je ook nog een echte nieuwe bovenkamer. Spannend. Heerlijk dat je echt merkt hoe goed Uta jouw heeft gedaan. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe ziet de geheime kamer er inmiddels uit? Zo benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Het zit erop, de uitslag is bekend!

De week was intensief, met veel ups en veel downs, maar het resultaat mag er zijn. De MRI-scans laten zien dat er weer doorbloeding is in de hersengebieden die beschadigd waren geraakt. Hoe ik me voel? Moe. Dat vooral. Dus nu houd ik het kort. In een volgende post meer over de behandelweek, de uitslag en het ontdekken van wat ik nu kan. Maar eerst heel lang slapen en hangen en eten en slapen en hangen en slaaaapneniudbeowygui. Zzzzz... Welterusten. Severity score hersenletsel: linker afbeelding is de uitslag voor-, rechter afbeelding is de uitslag na de behandelweek. Multitasken oefenen in de pauze: jongleren met dennenappels. Op z'n Amerikaans in slow motion. Director of Photography: Hein.              

Vlucht, hotel en mormonen

De heenreis naar Salt Lake City hield me de afgelopen weken het meest bezig. Zal ik de reis aankunnen? Wat als ik halverwege instort? Van A tot Z had ik alles minutieus gepland. Toen was het zover, Henny bracht ons met de auto naar het Sheraton hotel op Schiphol, waar we de volgende ochtend om zeven uur werden opgewacht door een medewerker van het speciale assistentieteam van Schiphol. Dit team begeleidt reizigers die extra hulp nodig hebben op het vliegveld (kijk onderaan deze post als je wilt weten hoe je deze hulp kunt regelen). Dus, daar gingen we dan. De assistent en Hein voorop, ik erachteraan. Ik hoefde alleen maar te kijken naar de benen voor me, gingen die naar rechts, ging ik ook naar rechts, stopte ze dan stopte ik ook. Die benen loodsten mij zonder al te veel horten en stoten door de kriskras lopende, zoekende en pratende mensen heen.  De prikkels die op me afkwamen, alle bombarie van een luchthaven, de geluiden, de felle verlichting, de drukte, werden redelijk goed teg

Twee jaar na de behandeling bij Cognitive FX, hoe gaat het nu?

Het staat me nog zo helder voor de geest, hoe we elke ochtend onze auto parkeerden aan de voorkant van de Cognitive FX-kliniek; het asfalt al zo heet dat er luchtspiegelingen boven hingen, niks anders te horen dan het kabbelen van het riviertje een tiental meters verderop. Binnen een totaal andere wereld, de koele lucht uit de airco, de opgewondenheid van iedereen, kriskras door elkaar bij de kluisjes en in het keukentje. We waren die dagen overgeleverd aan drukke schema's, geen tijd om na te denken, om stil te staan bij wat ons overkwam. Nu zijn we twee jaar verder. Wat is er sindsdien gebeurd? Hoe is mijn herstel na de EPIC-treatment bij Cognitive FX verlopen? In mijn laatste post, een jaar geleden, schreef ik dat het me was gelukt om vrienden te helpen verhuizen. Dat was vóór de behandeling onmogelijk geweest. Wat mij vooral opvalt nu ik die post teruglees is de onderliggende verbazing over mijn nieuwe mogelijkheden en het optimisme wat daaruit voortvloeide. Ik kon langere gespr